ELS OVIDI PREMIEN ELS MILLORS DISCS EN VALENCIÀ DEL 2007

Ja s’han celebrat els premis Ovidi Montllor 2007, que destaquen els millors treballs editats enguany dels músics i cantants en valencià. 50 treballs presentats optaven als 9 guardons atorgats pel jurat i a quatre reconeixements especials. Si l’any passat Miquel Gil va ser clar triomfador de la nit, aquest any els resultats del jurat, format per Eduard Guillot, Juanma Játiva, Empar de Lanuza, Ricard Belda i Josep Vicent Frechina, han estat més repartits. El premi amb més prestigi, el de millor disc, ha estat atorgat a Oscar Briz, pel seu nou treball Quart Creixent. Un treball on la sonoritat acústica i electrònica van de la mà i on Briz continua la reivindicació d’un ésser humà més noble i amb més capacitat crítica.

Feliu Ventura/Millor Cançó/Millor lletra
Si el 2006 Feliu Ventura amb Barricades de Paper va estar nominat en diverses categories i no va aconseguir cap premi, enguany els Ovidi ha reconegut la qualitat del seu nou disc Alfabets de futur, li ha valgut dos reconeixements del jurat: millor cançó per Alacant (per interior) i millor lletra per Si Vens. Amb aquest nou treball el cantautor de Xàtiva pretén inventar nous llenguatges, amb la intenció d’esborrar els abecedaris caducs que han perdut capacitat d’expressió i acció. Es tracta d’un perfeccionament del to àrid i bell del seu darrer treball Barricades de Paper.

Rafa Xambó/Millor disc de cançò
En la modalitat de millor disc de cançó el guardonat pel jurat ha estat Rafa Xambó per Cançons de la Memòria Trista. Xambó canta ara amb eixe punt d’arrogància rockera que el caracteritza però molt més mesurat i matisat que en anteriors ocasions; la seua veu, a més, es beneficia dels densos arranjaments erigits amb la complicitat d’Albert Ortega —nom crucial pel que fa al resultat final—; uns arranjaments protagonitzats per textures electròniques administrades cautelosament i una trama de guitarres extraordinàries fetes servir amb gust i imaginació.

Pep Gimeno/Millor disc Folc
En la modalitat de millor disc de Folc i Noves Músiques destaca el premi a Pep Gimeno, “Botifarra” un dels músics de moda del moment que s’ha consolidat amb el treball Si em pose a cantar cançons. Es tracta del seu primer disc en solitari després d’haver estat membre de nombrosos grups, i haver realitzat múltiples col·laboracions. La cançó tradicional és la seua base i es defineix com un “mercenari de la copla”.

Sant Gatxo/Millor disc Pop-Rock
Hi havia també certa expectació sobre qui substituiria La Gossa Sorda com a millor grup Pop-Rock. Finalment el veterà grup de la Vila Joiosa Sant Gatxo s’ha fet amb el premi al millor disc d’aquesta modalitat. Si tanque els ulls continua situant les guitarres com el seu eix identitari i demostra que el grup de la Marina Baixa ha viatjat en els seus tretze anys d’història del punk-rock a l’indie d’influència britànica. Tot un luxe per la música en valencià.

Eva Dénia & Manuel Hamerlink/Millor arranjaments
D’altra banda, Eva Dénia & Manuel Hamerlink, han aconseguit el premi Ovidi Montllor als millor arranjaments.

El grup revelació, contundent i jove ha recaigut en 121db.

Rapsodes/Millor maqueta
Ha destacat també la inclusió en els premis d’un dels grups que ha apostat de forma capdavantera pel Hip-Hop en valencià, la formació Rapsodes s’ha endut un merescut premi a la millor maqueta.

Sva-ters/Premi Muixeranga
D’altra banda, el grup de l’Horta Sud Sva-ters s’ha fet amb el premi Muixeranga després de guanyar en vots en la votació duta a terme ala pàgina web del periòdic L’Avanç, amb més del 27% del vots. El premi Muixeranga reconeix el millor disc pel domini lingüístic per votació popular.

Lluís Miquel/Trajectòria artística
També ha destacat el premi a la trajectòria artística, que ha sigut atorgat a Lluís Miquel. El cantautor valencià va ser l’iniciadors de la nova cançó als País Valencià amb el grup 4Z.

La Gira/Premi al suport a la música en Valencià
A més, La Gira, el Festival Itinerant de Música en Valencià ha rebut el premi al suport de la música en valencià. Aquest reconeixement l’atorga el Col·lectiu de Músics i Cantants en valencià Ovidi Montllor.

Soul Atac/Premi Forment
La fusió de funk, jazz, rock i soul del grup Soul Atac li ha merescut el premi Forment que lliura el periòdic L’Avanç en reconeixement a la tasca de difusió de la música en valencià en un públic massiu.

Tourbolet/Reconeixement Escola Valenciana
D’altra banda, Escola Valenciana ha lliurat un reconeixement al organitzadors del Tourbolet, festival de metal-rock en valencià que enguany ha celebrat la seua segona edició.

Durant el seu parlament, Manolo Miralles, president del COM (Col·lectiu de Músics i Cantants en valencià), ha destacat el “gran moment de la música en valencià” i la proliferació de treballs durant l’any 2007, un total de 36 discs i 12 maquetes. Tot això, ha afegit, en un context on “ser músic o cantant en valencià és un ofici que requereix amor, dedicació, passió i ser una mica mag i equilibrista, per poder arribar al final de la corda fluixa, sense perdre massa coses, ni evidentment, caure a terra i acabar amb una cama trencada o alguna cosa mes”.

Després del lliurament dels premis, ha estat el torn de l’actuació, com sempre corrossiva, de Xavi Castillo.

Els premis Ovidi Montllor estan organitzats pel Col·lectiu de Músics i Cantants en Valencià Ovidi Montllor, el periòdic L’Avanç, Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la Llengua, el Centre de Cultura Ovidi Montllor d’Alcoi i la Societat Coral El Micalet.